Uroczystość otwarcia w symboliczny sposób nowego Jedwabnego Szlaku między Chinami a Europą.

Inauguracja w symboliczny sposób współczesnego Jedwabnego Szlaku pomiędzy Azją a Europą.

Zasadniczą metodą przewozu towarów pomiędzy Chinami a krajami europejskimi są ogromne statki, mogące jednorazowo zmieścić na pokładzie nawet kilkanaście tysięcy typowych kontenerów. Fracht morski ma wiele zalet, jest stosunkowo bezpieczny, tani, a rozwinięta infrastruktura portowa daje duże możliwości obsługi transportowanych ładunków. Jednak jego głównym minusem jest czas podróży, gdyż przeważnie na pokonanie trasy pomiędzy portami potrzebne będzie ponad trzydzieści dni. Dlatego też spedytorzy poszukują rozmaitych sposobów na zwiększenie szybkości przewozu ładunków, między innymi wykorzystując do tego kolej. Jak się okazuje, transport kontenerów odpowiednio przygotowanymi pociągami ma kilka zalet, jakie będą się przyczyniać do zwiększenia jego popularności. Przede wszystkim ważny jest czas, w wielu przypadkach klienci nie mogą tak długo czekać na zamówione produkty, więc decydowali się na bardzo drogie przesyłki samolotowe. Aktualnie podróż pociągu między Chinami a Europą trwa maksymalnie piętnaście dni, a przy tym będzie o tańsza o jedną trzecią od samolotu.

Pierwsze bezpośrednie połączenia między Chinami a Polską powstały już w roku 2013, składy transportowały ładunek do Łodzi, a później wracały bez ładunku. W bieżącym roku w czerwcu nastąpił następny istotny krok w wymianie handlowej pomiędzy Chinami a Europą, czyli symbolicznie został uruchomiony nowy Jedwabny Szlak. Tym symbolem był pociąg towarowy który jechał z Chengdu do Warszawy, wiozący w 22 wagonach części samochodowe i elektronikę użytkową. Symboliczne otwarcie współczesnego Jedwabnego Szlaku z Azji do Europy.
Skład ten wyruszył ze stacji początkowej 8 czerwca ubiegłego roku i po przebyciu jedenastu tysięcy kilometrów i prawie dwóch tygodniach podróżowania dojechał do Warszawy. Dużo będzie wskazywać na to, że ta trasa będzie chętnie wykorzystywana przez odbiorców, ze względu na mniejszy czas oczekiwania i dość niskie koszty. Oprócz tego nasze firmy czynią starania, żeby składy nie wracały puste jak dotychczas, lecz wypełnione naszymi produktami spożywczymi, na przykład sokami, owocami czy też różnego rodzaju słodyczami. Tym sposobem ogólne koszty transportu mogą się sporo zmniejszyć, dając jeszcze więcej konkurencyjności składom kolejowym.