Szybki rozwój portu Gdańskiego znaczącym zagrożeniem dla pozostałych portów w Europie

Pełen energii rozwój portu Gdańskiego sporym zagrożeniem dla innych europejskich portów

Szybki rozwój portu Gdańskiego zagrożeniem dla innych europejskich portówOd pewnego czasu port w Gdańsku osiąga kolejne rekordy jeśli chodzi o przeładunki, a dynamika zmian zaskakuje wszystkich. Kiedy kilkanaście lat temu rozpoczęto przy nim prace, to nikomu się nie śniło takim stanie rzeczy. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych zainicjowano ideę uruchomienia na terenie Gdańska terminala kontenerowego z prawdziwego zdarzenia, gdyż już wtedy dostrzegano ogromny potencjał w morskim transporcie. Do realizacji tak ambitnego zadania wybrano spółkę DCT Gdańsk, która miała się zająć zarówno projektem jak i kompleksową budową. W czerwcu 2007 roku została obsłużona pierwsza jednostka, i od tego czasu rozpoczął się bardzo szybki rozwój tego portu. Jednym z kluczowych etapów na drodze jego wzrostu stała się możliwość bezpośredniego obsługiwania jednostek przypływających z Azji. Dzięki temu gdański port w 2010 roku osiągnął wzrost o 180 procent, dzięki temu się stając jednym z najszybciej rosnących się portów na całym świecie. Taki wzrost nie skończył się wcale, i kolejne lata również skończyły się dużym sukcesem.

Następny duży krok nastąpił w roku 2011, gdy port zaczął przyjmować największe statki mające ładowność około 15,5 tysiąca TEU. Tym sposobem wstąpił on do ekskluzywnego klubu portów głębokowodnych w Europie, co otwierało całkowicie nowe możliwości, w szczególności mając na względzie jego świetne położenie. Gdański port położony jest w takim miejscu, że obsługuje całą Wschodnią i Środkową Europę, i skwapliwie wykorzystuje tę możliwość, rozładowując coraz większą ilość towarów które są transportowane Bałtykiem. Ostanie dwa lata to następne wzrosty, co już na dzień dzisiejszy pozwala na to żeby konkurować ze wszystkimi dużymi portami w tym regionie, między innymi Rotterdamem oraz Hamburgiem. Jak powiedział w ostatnim czasie w wywiadzie wiceprezes DCT, Adam Żołnowski, zarząd portu planuje, aby jeszcze bardziej umocnić pozycję, i żeby to zrealizować są w planach następne istotne inwestycje. Między innymi rozpoczęła się budowa jeszcze jednego terminala, którzy znacząco ma zwiększyć możliwości przeładunkowe i pozwoli na obsługę dużo większej liczby statków.